“`html
Indiana Jones and The Great Circle: Yeni Bir Macera deneyimi
Son zamanlarda izlediğimiz dizilerin ardından geri dönmeyi tercih ettiğimiz birçok oyun mevcut. Ancak, içimizde tüm filmleri yeniden izleme arzusunu uyandıracak kadar etkileyici bir oyun ile karşı karşıyayız. Bahsettiğimiz yapım, özellikle son dönemdeki en çok dikkat çeken Xbox timed exclusive (PS5 için 2025 baharında çıkacak) oyunu olan Indiana Jones and The Great Circle. Geçtiğimiz hafta boyunca, bize akrep dolu mezarlardan tekinsiz bataklıklara ve karanlık geçitlere yolculuk ettiren bu oyunda uzun süre aklımızdan çıkmayacak maceralar yaşadık. Geliştirici stüdyosu MachineGames, daha önceki Wolfenstein serisi ile tanıdığımız bir ekip olması ile bu kadar etkileyici bir deneyim sunması da kaçınılmazdı. Özellikle son oyunun üzerinden 15 yıl geçtiğinde, Profesör Jones’un şapkasını yeniden takmak için sabırsızlanıyor insan.
Macera oyunları son zamanlarda genellikle üçüncü şahıs bakış açısı ile özdeşleşmişken, MachineGames’in birinci şahıs perspektifi kullanma kararı oldukça ilgi çekti. Ancak belirtmek gerekir ki, karşımızda birinci şahıs oyunlarında uzmanlaşmış bir stüdyo var ve belki de bazı oyuncuların aklında soru işareti bıraksa da, bu bakış açısı, belirledikleri oyun mekaniği ile gayet uyumlu olmuş. Oyun boyunca platform, dövüş, gizlilik ve bulmaca mekanikleri açısından herhangi bir eksiklik hissetmiyorsunuz. Hatta bazı durumlarda, tırmanma veya kırbaç kullanma gibi sahnelerde, görünümü daha iyi kontrol edebilmek için üçüncü şahıs kamerasına geçiş yapıyor.
Bu durum, oyunun temel amacının FPS’yi zorlamak değil, kullanıcılara daha etkileyici bir deneyim sunmak olduğu net bir şekilde ortaya çıkıyor. Indiana Jones, bir Lara Croft gibi değil! Evet, bazen tabancasını kullanıyor ama ağırlıklı olarak yumrukları ve kırbacı ile hareket eden bir karakter. Harrison Ford’un canlandırdığı karakter tam anlamıyla aynı; esprili tavrını ve her yeni keşifle birlikte taşıdığı tutkuyu korumuş durumda. Peki, bu karakter oyuna nasıl yansıyor? Diğer detayları öğrenmek için okumaya devam edin…
Yeni hikâyesi serinin klasik yapısını başarıyla yansıtıyor
Indiana Jones and the Great Circle, “Raiders of the Lost Ark” ve “The Last Crusade” olayları arasında geçiyor. Oyun, meşhur yuvarlanan taş sahnesi ile başlayarak, oyun mekaniğini öğrendiğimiz bu bölümün aslında Indi’nin kötü bir rüyası olduğunu anlıyoruz. Profesör Jones, önceki macerasının izlerini üzerinden atamamışken, Marshall Üniversitesi müzesinden bir kedi mumyası çalınması ile yeni bir maceraya atılıyor.
Bu yeni macera, bizi Roma’dan Tayland’a, Mısır’dan Şanghay’a ve Himalayalar’a kadar geniş bir yolculuğa çıkarıyor. Bu yolculuk, birbirine bağlı kutsal yerlerden oluşan Büyük Çember’in çözülmesi üzerine kurgulanmış. Oyunda tüm seriyi tanımlayan unsurlar mevcuttur; tarihi bir gizem, doğaüstü öğeler, esprili diyaloglar ve romantik anlar ile birlikte Nazi tehlikesi ve biraz da rahatsız edici bir kötü karakter bulunuyor.
MachineGames, olayları bozmadan, Indiana Jones’un zaman hikayesine uygun orijinal bir anlatım ortaya koymuş. Savaşın eşiğinde Adolf Hitler ve İtalyan müttefiki Benito Mussolini, ölüm tuzakları içindeki tarihi eserleri bulma peşinde. Hitler’in sadık arkeoloğu Emmerich Voos, acımasız ve çıkarcı tavrıyla dikkat çekiyor. Ayrıca Indiana Jones’un kaybolmuş gazeteci kız kardeşi Gina Lombardi ile ilişkisi de önemli bir unsur olarak karşımıza çıkıyor. İkili, birbirlerine yardım etmek amacıyla bir araya geliyorlar.
Filmlerle uyumlu kaliteli bir oyun deneyimi
Oyun, mizahi olaylar, absürt sahneler ve eğlenceli diyaloglar ile dolu. Ayrıca ara sahneler, film izleme deneyimini artırıyor. Harrison Ford’un yüzündeki detaylar oldukça başarılı bir şekilde yeniden oluşturulmuş. Troy Baker, seslendirme konusunda Harrison Ford’un tonunu ve mimiklerini ustaca yakalayarak mükemmel bir iş çıkarmış.
Teknik anlamda, Xbox Series S üzerinde 60 fps’de pürüzsüz bir performans sunan oyunda küçük takılmalar gözlemlense de genel anlamda sorunsuz çalışıyor. Doku kalitesi kaybı ve bazı yansımalar gibi ufak sorunlar yaşanabiliyor ama bu durum oyunun kaliteli genel yapısını etkilemiyor.
Müzikler tarafında, John Williams’ın unutulmaz melodilerinin verdiği yüksek çıtayı Gordy Haab, seriye uygun bir şekilde başarı ile yakalamış. Yeni besteler, maceranın hem komik hem de dramatik öğelerine mükemmel bir uyum sağlıyor.
Dünya turu demek, açık dünya anlamına gelmiyor
Indiana Jones ile tarihi eserleri keşfetmek için dünyayı dolaşmak da oldukça keyifli. Ancak hemen belirtmek gerekir ki, The Great Circle bir açık dünya oyunu değil. Keşif önemli bir unsur olmakla birlikte, verilen serbestlik belirli sınırlarla sınırlıdır. Kahramanımız pek çok karakterle etkileşime geçebilir, ipuçlarını bulabilir ve yeni görevler edinebilir. Ama temel araçlarımızdan biri olan kameramızla, oyunun mantığını kavrayabilmek adına fotoğraflar çekmek zorundayız.
Hem kamera hem de günlük, bulmacaları çözerken kullanılıyor. Bulmacalar genellikle aşırı karmaşık değil, ancak her biri özgün. MachineGames, oyun içinde mistisizmle örülmüş gizemleri mükemmel bir şekilde yansıtmış. Oyunun ana hikayesi dışında da birçok sır ve bulmaca saklı. Bu nedenle, sadece ana hikaye ile oynamamanızı öneririz.
Yan görevlerin çoğu, karakterlerle ilgilidir ve ana olay örgüsüne katkı sağlar. Harita üzerinde gösterilen hedefler genellikle genel bir noktada bulunuyor; tam olarak nerede olduğunu belirtmiyor. Başlangıçta yanlış bir şey yaptığınızı düşünebilirsiniz. Ancak bu gerçekten bir macera oyunu; etrafınıza dikkatlice göz atıp detayları fark ettiğinizde her şey daha netleşiyor. Ayrıca hızlı seyahat seçeneği yok; bu yüzden yürüyüş yapmaya hazır olun!
Platform, gizlilik ve dövüş: Hepsi mükemmel şekilde işliyor
Oyunda sağlık barına ek olarak bir adrenalin çubuğu bulunuyor. Bu nedenle Indy’nin dayanıklılığına dikkat etmeniz önemli. Platform bölümleri Tomb Raider’i andırsa da burada dayanıklılığın tükenmesi durumunda, karakterimizin düşme riski var. Neyse ki, dinlenmek için durmak yeterli. Kırbaç, yüksek yerlere ulaşmak veya sallanmak için kullanılıyor ve bu durumlarda üçüncü şahıs perspektifine geçiyorsunuz; bu da harika bir seçim olmuş.
Profesör Jones sadece bir arkeolog değil; başka bir deyişle, her ne kadar silah kullanmayı bilse de, tüm çatışmaları silahlarla çözmeden maceralarına devam eden bir karakterdir. Oyun, Wolfenstein’ın geliştirici ekibi tarafından yapılmış olsa da, Indiana Jones and The Great Circle bir shooter değil; burada her zaman kısıtlı bir miktar mermi vardır ve gürültü yapmanın peşinde koşmak oldukça risklidir. Oyuncuların çatışmalara gizlilikle veya doğrudan katılmaları beklenmektedir. Ancak, düşmanları hazırlıksız yakalarsanız onları geri çevirmek için silah kullanabilirsiniz. Ancak unutmayın ki silahlar hızla kırılabilir; bu yüzden iki düşmandan fazlasıyla karşılaşmadan önce bunu dikkate almalısınız.
Gizlilik mekanikleri oldukça basit; Çömelmek, gölgeleri kullanmak ya da dikkat dağıtmak için nesneleri fırlatmak gibi çeşitli yolları içeriyor. Bazı senaryolarda, kılık değiştirerek çevreye uyum sağlamak oldukça etkili olabilir. Bu durumda, yalnızca Yüzbaşılar tarafından tanınmıyorsunuz. Senaryoları doğru bir şekilde yorumlayarak; ne zaman gizlilikle hareket etmeniz gerektiğine karar vermek oldukça önemlidir. Eğer çok fazla düşman bir araya gelir ise, sağ çıkmanın oldukça zor olacağını unutmamak gerek.
İndiana Jones bir süper kahraman değil, ona uygun davranın
Düşmanlarla olan dövüş sistemi, zayıf ve güçlü yumruklar, kaçışlar ve savuşturmalar gibi unsurlardan oluşuyor. Biraz refleks ve ön görme becerisi gerektiriyor ama oldukça eğlenceli. Düşman savunma pozisyonuna geçtiğinde, onu iterek dengesini bozmak mümkün. Ancak düşmanınızı kırbaçla etkisiz hale getirmek de farklı bir zevk sunuyor.
Oyundaki ilerleme büyük ölçüde keşif unsurlarına dayalı. Her şeyi titizlikle aramanız ve macera kitapları, beceriler edinmek için yararlıdır. Bu kitaplar pasif olmakla beraber, macera puanları kazanmak için görevleri tamamlamak, fotoğraf çekmek veya bulmacaları çözmek gibi farklı yollarla elde edilebilir.
Sonuç
Indiana Jones and the Great Circle, beklentilerimizin üstünde bir deneyim sunarak, hem eski hem de yeni oyuncular için ideal bir yapım haline geliyor. Yenilikçi bir şeyler sunma ya da beklenmedik yaklaşımlar getirmeye çalışmak yerine, bilinen unsurları en iyi şekilde harmanlıyor. Bu oyundaki birinci şahıs bakış açısı, eleştirilerin aksine oldukça başarılı. Aksiyon dolu bulmacalar ve gizemlerle dolu bir macera sunan MachineGames, bu yönde etkileyici bir iş çıkarmış. Vatikan’dan Himalayalar’a kadar geçen bu efsanevi yolculuk, Indy’nin başrolde olduğu yeni bir orijinal hikâye oluşturuyor.
İyi bir tempo, etkileyici karakterler ve her daim eğlenceli sahneler içeren bu oyun, bazı filmlere göre daha iyi bir deneyim sunduğunu bile söyleyebilirim. Ancak yapay zeka daha iyi olabilirdi ve gizlilik mekanikleri biraz daha geliştirilseydi ideal olurdu. Yine de, bir Indiana Jones macerası için gereken her şeye sahip. Mutlaka kütüphanenizde yer almalı; özellikle de Indiana Jones hayranı iseniz, bu oyunu oynamayı kaçırmayın. Ayrıca, Xbox Game Pass Ultimate sahipleri için ilk günden ücretsiz sunulması da harika bir fırsat. PS5 kullanıcıları içinse, çıkış tarihinin en erken 2025 baharı olacağı ifade ediliyor.
90
Yapımcı Bethesda Softworks
Geliştirici MachineGames
Platform Xbox Series S/X, PC
Tür Macera, aksiyon
Web Indiana Jones Resmi Webi
“`